De media staat er de laatste tijd vol van. Kapen is de nieuwe sport geworden van Somalië. Hoe lang zullen de internationale -gebundelde- krachten het noch tolereren dat Somalië geen stappen onderneemt tegen de kapers. Het aantal schepen met bijhorende bemanningsleden blijven in stijgende lijn gaan. Welk aantal bemanningsleden en schepen moeten er nog gekaapt worden alvorens er inspanningen worden geleverd. Is het doel van de kapers om een stijgend bedrag losgeld van te verkrijgen. Het losgeld die aangeboden wordt overstijgt het Nationaal Binnenlands Product (NBP) van Somalië. Is er geen andere reden voor het kapen van de vele koopvaardijschepen. We kunnen de acties niet louter toeschrijven aan enkele individuen die handelen. Er moet duidelijk een veel grotere betrokkenheid zijn verschillende groeperingen, al dan niet met steun vanuit Somalië.
Er is na maanden van gijzelen nog altijd geen vorderingen getroffen door verschillende lidstaten. Lidstaten grijpen in om hun onderdanen te verlossen van de tragedie die hun treft. Een slachtoffer heeft zijn leven al gegeven in de strijd om het gekaapte vaartuig vrij te krijgen. Mogen de lidstaten militair geweld inzetten om via gewelddadige acties landgenoten vrij te krijgen. Hoeveel mogelijke dodelijke slachtoffers zullen er nog komen in de nabije toekomst. Een schatting van om en bij 18 schepen met 270 gijzelaars wachten nog altijd op vrijheid.
De ‘Maersk Alabama’ voer koers richting Mombasa ( Kenia ) waar het op 435 kilometer ten zuidoosten van de kust van Somalië overmeestert werd door piraten. De kapitein heeft zich vrijwillig overgegeven aan de piraten zodat het schip verder kon voeren naar Mombassa. Aan boord bevond zicht een grootte hoeveelheid voedselhulp van de Verenigde Naties ( VN ). Het schip is met de rest van de bemanning en een gewapend escorte doorgevaren naar Mombassa.
De Verenigde Staten van Amerika ( VS ) stuurt 2 extra oorlogsbodems naar Somalië. Het gezelschap van 3 oorlogsbodems zullen dus aangevuld worden met 2 extra oorlogsbodems. Een totaal van 5 oorlogsbodems zullen de omgeving moeten beveiligen. De USS Bainbridge belet echter dat een reddingssloep met 4 piraten en de vrijwillig overgegeven kapitein het vasteland kunnen bereiken. Is het geen tijd geworden dat er embargo’s en stopzetting van alle aanwezige internationale hulporganisaties. Bij dergelijke acties zal het economisch nog slechter gaan voor Somolië. Er zijn ook verklaringen dat het probleem van de kapingen slechts kan opgelost worden wanneer er een economische stabiliteit kan bekomen worden. Een tweestrijd is echter de invloed van de regering van Somalië. De regering blijkt geen concrete maatregelen te nemen. De wereld staat verstomd te kijken naar het stijgend probleem van de kapingen. Rederijen laten koopvaardijschepen andere routes voeren. De media staat echter enkel stil bij de kapingen van de schepen en bemanningsleden. Er zijn echter de verschillende ladingbelanghebbende die zich ook (on)rechtstreeks betrokken voelen bij de kapingen. Zullen de ladingbelanghebbende claims uitschrijven. Kunnen de rederijen zich hier beroepen op een vorm van overmacht? We beginnen meer en meer te beseffen dat het hier niet enkel om de eenvoudige benadering komen van moderne piraterij. Zal het internationaal zeerecht hierop antwoord brengen inzake de bevoegdheden aan de benadeelde vlaggenstaten. Zullen er beperkingen komen in het internationaal zeerecht. Evolueren we naar een situatie waarbij militaire lidstaten de internationale zeewetgeving zullen naast zich neer leggen. Het binnentreden van de territoriale wate en binnenwateren van Somalië om eenzijdig kordaat een eind te brengen aan de huidige heersende toestand van piraterij.
zondag 12 april 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten