De Seine-Schelde is een belangrijke verbinding voor de Europese binnenvaart tussen Parijs en de havens in Vlaanderen en Nederland. De Seine-Scheldeverbinding vormt een alternatief voor het wegvervoer via de E-17.
De ontsluiting van de Vlaamse kusthavens via het afleidingskanaal van de Leie is daarvan een uitbreiding in westelijke richting, vandaar de benaming “Seine-Schelde West”.
Het plan Seine-Schelde heeft tot doel het Schelde- en de Seinebekken met elkaar te verbinden. Op die wijze worden alle havens uit de Le Havre-Hamburgrange met elkaar verbonden via de waterweg.
Aangezien de algemene hoofdwaterweg zich op zowel Belgisch als Frans grondgebied bevinden, moeten beide landen een project aangaan die de hoofdwaterweg mogelijk maken. Het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie hebben uit de beschikkingen van 23 juli 1996, over het Trans-Europees net van waterwegen, twee projecten laten uitvloeien. België zal het Seine-Scheldeproject voor zijn rekening houden. Het Seine-Nord-project wordt beheerd door Frankrijk. Deze projecten zijn van vitaal belang om de huidige problematieke knelpunten inzake verbindingswegen weg te werken.
Een aanéénsluiting van beide waterwegen heeft onder meer betrekking op de wegwerking van de ontbrekende schakels in een geheel die een ketting vormt.
De knelpunten in het Europees waterwegennet worden door beide projecten ruimschoots weggewerkt.
Het ‘Seine-Schelde West’-project ligt echter voor een groot gedeelte op Franse bodem. De start van het project ligt in Le Havre. De Seine geeft de mogelijkheid om vanuit het Noordzeekanaal, via de kusthaven Le havre, de binnenwateren op te varen. De Seine zet zijn weg verder via Rouen naar Parijs. De Oise biedt de mogelijkheid om tot aan Compiègne te varen.
Het verdere traject op Franse bodem heeft geleid tot twee opties. Het Canal du Nord en het Canal de St.-Quentin. De opwaardering van het Canal du Nord was om diverse redenen geopteerd. Aan Franse zijde is men intussen al begonnen met de verbinding van het Seine-Nord. Schepen tot 4.400 ton zullen kunnen genieten van de opwaardering van de het traject richting Belgische wateren en havens. Het Franse project is opgedeeld in 3 grote delen. Het tracé tussen Le Havre, via Rouen, en Parijs krijgen nieuwe sluizen en stuwen. Tussen 2002-2006 zijn er in het kader van een contract werken uitgevoerd aan het kanaal Duinkerke-Schelde en aan de verbindingen met België.
Het doel van ‘Seine-Schelde West’ heeft tot doel de Vlaamse kusthavens op een volwaardige wijze in te schakelen in het transeuropees binnenvaartnetwerk.
Er wordt een nieuwe verbinding gerealiseerd die op termijn het Kanaal Gent-Brugge vervangt. Deze verbinding maakt gebruik van het Afleidingskanaal van de Leie. Op géén enkele wijze mag de realisatie van het project leiden tot een verslechtering van de waterhuishouding in het gebied, en bij voorkeur zorgen voor een verbetering.
Terwijl Frankrijk het project van ‘Seine-Schelde West’ aan het realiseren is, moet men in België afwachten tot de goedkeuring van het project en het begin van de werken. Vlaanderen zal hierbij een sterker aandeel verkrijgen in de Europese draaischijf van de mobiliteit. Een vergroeiing met de andere vervoersmodali is hier de pijler waarop de Belgische mobiliteitsmarkt zich moet aanhouden.
Havens als Antwerpen en Zeebrugge moeten hun capaciteit kunnen verhogen, waarvoor een goede en efficiënte hinterlandtransport noodzakelijk is. De ‘Seine-Schelde West’ is hierin een cruciale pion.
dinsdag 30 december 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten