vrijdag 30 januari 2009

Maritiem transport: levensader van de wereldeconomie

De balans is gemaakt en de conclusies zijn getrokken. De Lloyd’s List heeft voor het jaar 2007 een cijfer 3000 geplakt op het aantal ongevallen ter zee. We mogen het keren hoe we het willen, maar hoe klein of groot een ongeval ook is, het is er telkenmale één te veel. De media speelt hier heftig mee op in, en kan alsnog op dergelijke wijze de publieke opinie gaan bepalen. Maritieme ongevallen worden meestal handig door media gebruikt omdat verschillende factoren navolging hebben in het ongeval. Aangezien 95% van alle handelsgoederen via het maritiem transportnet de wereldwijde wereld rondgaan. We zitten in situaties waarbij, de bedragen voor het transport van goederen inbegrepen zijn. Een schip kan tengevolge van zijn constructie extreem hoge aantallen goederen transporteren. Al die goederen hebben een bijzondere waarde, verhoogd met verzekeringswaarden. Indien met de sommatie moet maken met alle andere factoren, als haven- en loodsgelden, brandstofkosten en alle andere betrokken onkostenveroorzakers komen we aan zeer hoge bedragen. Deze schepen worden bemand met scheepsofficieren en ondergeschikten. Zij worden vooraleerst het eerst aansprakelijk gesteld bij ongevallen, meestal in de persoon van ‘Kapitein’. De kapitein is de gezagvoerder van het schip, maar tevens vertegenwoordiger van de rederij en ladingbelanghebbende. De ‘International Maritime Organisation (IMO) ’ is de gespecialiseerde instelling op maritiem vlak van de Verenigde Naties. De IMO is in hoofdzaak een publiekrechterlijke instelling, maar houd zich toch ook bezig op het privaatrechterlijk domein. Alle verdragen en richtlijnen kunnen nauwlettend gevolgd worden op de website van de IMO. Inzake de beroepskwalificatie van scheepsofficieren heeft het IMO richtlijnen geschreven betreffende de opleiding van alle bemanningsleden. Het STCW- certificaat wordt door de verschillende maritieme academies uitgevaardigd. In België biedt de Maritime Academy of Antwerp twee opleidingen aan die aanleiding geven tot het verkrijgen van het STCW-certificaat. Naast de beroepsopleidingen zijn de technische specificaties van schepen onderworpen aan specifieke regulaties van het IMO. Wanneer alle voorwaarden voldaan zijn, kan het schip ‘zeewaardig’ beschouwd worden. De overheden of vlaggenstaten zijn verantwoordelijk voor de controle en het uitvaardigen van de certificaten. Welke maatregelen kunnen er nog genomen worden om de veiligheid van koopvaardijschepen te bevorderen. Er kan maar één uitspraak gelden: ‘het aantal incidenten moet strikt verminderd worden’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten