De mondialisering en globalisering doen reeds geruime tijd hun intrede in de supply chain en laten hun gevolgen voelen op alle vlakken. Ook de havens - als operationeel onderdeel van die keten - worden hiermee geconfronteerd.
Naast de rederijen en terminaloperatoren worden ook de schepen steeds groter waardoor (kandidaat-)aanloophavens verplicht zijn, willen zij hun concurrentiepositie veilig stellen, deze groei te volgen met aangepaste aanlooproutes, ligplaatsen en laad-/losinstallaties. Dit heeft - behoudens ernstige financiële gevolgen - eveneens een impact op de organisatie, de algemene beleidsvoering en het sociaal aspect binnen de ganse havengemeenschap.
Daarenboven worden we geconfronteerd met stringente regelgeving, zowel vanuit internationale organisaties (onder andere de ISPS-code van de IMO) als vanuit de EU (voornamelijk op gebied van subsidiëring en mededinging), waardoor de port authority/het havenmanagement meer en meer autonomie dreigt te verliezen.
Dit seminarie zal trachten de diverse positieve en negatieve gevolgen van globalisering en mondialisering in de maritieme logistieke keten te benaderen. De visies van zowel de haven- en waterwegautoriteiten, shippers/expediteurs, terminal operators, rederijen als agentuur komen uitgebreid aan bod.
Programma
Voorzitter: dhr. Siegfried Bracke
Voormiddagsessie: Ghent Marriott Hotel
09.00 uur: Ontvangst en registratie
09.30 uur: Welkomstwoord, door dhr. Sas van Rouveroij van Nieuwaal (voorzitter Havenbedrijf Gent ABH, Eerste schepen en schepen van Haven en Innovatie Stad Gent)
09.35 uur: Inleiding, door dhr. Siegfried Bracke (hoofdredacteur VRT)
09.45 uur: Belang van lokale verankering in een geglobaliseerde wereld, door dhr. Honoré Paelinck (gedelegeerd bestuurder Port & Transport Consulting)
10.15 uur: De houding van de Europese Commissie, door dhr. José Fernandez Garcia (Maritiem Transport en Havenbeleid DG TREN, Europese Commissie)
10.45 uur: Pauze
11.15 uur: Het standpunt van de Vlaamse terminaloperatoren, door dhr. Roger Roels (voorzitter Alfaport Antwerpen, Federatie van havengebonden en logistieke ondernemingen)
11.45 uur: De visie van de Nederlandse havenautoriteiten, door dhr. Hans van der Hart (algemeen directeur Zeeland Seaports)
Lunch + namiddagsessie: Het Pand
12.15 uur: Lunch
14.00 uur: De positie van de Koninklijke Belgische Redersvereniging, door dhr. Nicolas Saverys (voorzitter Koninklijke Belgische Redersvereniging, gedelegeerd bestuurder Exmar)
14.30 uur: De sociale dimensie, door mr. Erik Maes (advocaat Van Doosselaere Advocaten)
15.00 uur: Pauze
15.30 uur: Panelgesprek
- dhr. Nicolas Saverys (voorzitter Koninklijke Belgische Redersvereniging, gedelegeerd bestuurder Exmar)
- mr. Erik Maes (advocaat, Van Doosselaere Advocaten)
- ir. Joachim Coens (voorzitter-gedelegeerd bestuurder Havenbestuur Zeebrugge (MBZ))
- dhr. Eddy Bruyninckx (gedelegeerd bestuurder Havenbedrijf Antwerpen)
- ir. Peter Mortier (waarnemend directeur-generaal Havenbedrijf Gent AGH)
- dhr. Hans van der Hart (algemeen directeur Zeeland Seaports)
16.30 uur: Conclusie, door dhr. Kris Peeters (minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid)
17.00 uur: Afsluitende borrel
zondag 17 mei 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten